Scones....nybakat härligt

Man kan ju inte bara träna och tänka att äta nyttigt....inte HELA tiden. Ibland måste man få unna sig så själen också får lite näring.....och vad inte bättre än med en kopp té, och rykande nybakta scones, med smör, jordgubbssylt och en ostskiva på!??
 
Kan inte bli bättre än så, eller hur?
 
Här kommer receptet på scones jag brukar göra:
 
 
 
Scones 8st
 
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
5 dl Vetemjöl
100 g smör/margarin
2 dl Mjölk
 
Sätt ugnen på 225 grader
 
Blanda de torra ingredienserna i en skål. Skär ner smöret. Blanda ihop med fingrarna tills det blir en grynig massa. Tillsätt mjölken och bearbeta snabbt ihop till en smidig deg.
 
Dela degen i åtta lika stora delar. Rulla till små bollar, platta ut de något på en plåt med bakplåtspapper.
 
Grädda mitt i ugnen 10-15 minuter, eller tills de fått en fin gyllenbrun färg.
 
Ta ut och låt svalna liten stund.
 
Serveras som godast när de fortfarande är varm, med smör, ost och en klick sylt (jordgubb, hallon) eller apelsinmarmelad
 
ENJOY!!

Magövningar.....gånger flera

Nu tänkte jag delge några av de magövningar jag gör här hemma, när jag inte orkar på gymmet.
 
Kom ihåg! OBS VIKTIGT!
Värm ALLTID upp innan du tränar. Räcker med 10-15 minuters promenad eller hopp på stället eller ja....bara du blir varm i kroppen. Sen är det bara att sätta igång. Och kom ihåg att stretcha musklerna efter träning.
 
Försök att göra varje övning antingen 15 stycken eller 30 sekunder......sen vila 30 sekunder och så kör nästa övning....vila 30 sekunder....osv till sista övningen...vila 30 sekunder.....sen repetera alla övningar en gång till.
 
Efter ett tag kan du bara utöka antal eller tiden....men kom ihåg att vila emellan varje övning. Och drick vatten!
 
1. Vanliga Sit-ups
 
 
2. Benkast raka ben
 
 
 
3. Benkast böjda ben
 
 
 
4. Sned Cykling
 
 
 
5. Sträck mot anklar
 
 
 
6. Sned "Halvplanka"
 
 
 

Siffernörden

Jag har suttit och funderat en del kring Vasaloppet och så idag.
 
Det är ju så att visst många varje år lyckas och få Medalj för att de åkt loppet. Alltså alla får inte denna medalj. 
 
Det som gäller är att man tar vinnartiden och lägger på 50% och alla som klarar köra Vasaloppet inom den tiden, får medalj.
 
Så nu gjorde jag som så....nu kommer det siffror som heter duga...
 
 
  • Jag summerade vinnarnas tider under de senaste 11 åren 2006 - 2016....blev 45:31:09
  • Medel-vinnar-tiden blev då 04:33:07
  • Plus 50% på medel-vinnar-tiden blev 06:49:40
Så om jag vill, och det vill jag ju, få en medalj nästa år bör jag åka runt 6 timmar och 40 minuter....gärna under det...blir en svår bedrift att klara av, men är väl bra man har mål eller hur?
 
Och för att göra det ännu mer som en utmaning.....eller för tidig död....så verkar många sätta ett mål att klara Vasaloppet UNDER 6 timmar!!
 
Hehehe.....nja kanske är alltför svår ribba att sätta....men någon gång kanske?
 
Sen har jag hittat en helt underbar liten pryl, som jag verkligen tror kommer hjälpa mig i min träning. Det är en tjänst kan man väl kalla det för, som heter Racefox.
 
Man betalar månadsvis, och får då ett funktionsbälte plus lite tillbehör, plus tillgång till deras app och alla tjänster och funktioner i den. Det hela går ut på att bältet känner av hur du tränar/åker skidor. Och den kalkylerar bland annat din teknik med bålkraft, frekvens etc. Med mindre ord så kan den säga dig vad du tränar fel och vad du ska träna för att göra det rätt, och hur du ska kunna bli bättre. Man lägger även in mål, t.ex att jag vill åka Vasaloppet under en viss tid. Då ger den dig tips på träning, håller koll på hur du tränar och ger dig tips för att korrigera fel under vägen....plus en massa annat....nu kommer mer siffror
 
 
Gjorde ett snabbtest med Racefox på de två olika tiderna jag nämnde innan. Tiden för medalj och den tiden 6 timmar....och fick dessa resultat och tips:
 
För att klara Vasaloppet och få medalj, utifrån medel-medalj-tiden jag kom fram till:
  • Behöver träna 4-6 pass / vecka
    Som ger 5-7 timmar / vecka
  • Behöver köra minst 1 styrketräningspass / vecka fokuserat på Bål och Rygg
  • Bör åka 500 - 700 km på snö innan Vasaloppet
  • Bör klara åka 10 km skidor på 34-39 minuter
  • Bör klara springa 10 km på 44-49 minuter
För att klara det under 6 timmar:
 
  • Behöver träna 5-7 pass / vecka
    Som ger 5,5 - 7,5 timmar / vecka
  • Behöver köra minst 1 styrketräningspass / vecka fokuserat på Bål och Rygg
  • Bör åka 700 - 900 km på snö innan Vasaloppet
  • Bör klara åka 10 km skidor på 31-36 minuter
  • Bör klara springa 10 km på 42-47 minuter
Så nu vet jag vad jag har att satsa på!!