Back-Intervaller

Inför dagens träning begav jag mig återigen till Prästängens motionsspår i Arvika.
Från mitt förra besök igår kom jag ihåg att det fanns en hel del bra backar, som jag skulle försöka komma ihåg tills jag idag skulle köra lite Intervaller i Backe.
 
Efter att strosat runt en stund, ganska bra uppvärmning, så fann jag den perfekta backen att ha som nybörjarbacke!
 
 
Den ser inte så illa, eller allra värst ut, och det är den säkert inte heller. Om man är van med detta vill säga. Men för mig som nybörjare var den mer än nog. Och på bilden ser man bara första delen....det kommer en bit till med backe.
 
Hade ett bra program med mig också....en träningsapp som heter Endomondo. Har inte funnit ut alla finesser, men en bra grej var att den mäter distans du springer, puls, kalorier etc etc OCH skillnad i höjdmeter.
 
Så jag fick veta att denna backe var 130 meter lång och höjdskillnaden var 16 meter. 
Det gör att backen lutar med 7 grader ungefär och har en lutning på lite över 12% (12,30 för att vara exakt)
Och efter vad jag kunnat läsa mig till på nätet om backträning så är denna rätt så hyfsad att börja med i alla fall...och idag blev det 7 intervaller med vila när jag gick ner tillbaks i backen...
 
Men jag har lite andra backar, bland annat en slalombacke, som jag vill testa också, men det blir lite längre fram i sommar när jag är lite mer tränad på backar...skam den som ger sig!
 
PePp!

Kommentera här: